تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا اصطلاحا تنبلی تخمدان ، نوعی اختلال هورمونی در خانم ها می باشد که در سنین باروری نمود یافته و شیوع گسترده ای دارد. بانوانی که به این سندرم دچار می شوند ، غالبا قاعدگی های نامنظم یا طولانی مدت را تجربه می کنند و معمولا مقدار هورمون های مردانه در آن ها بالاتر از دیگر بانوان می باشد. خانم های عزیز در صورت مشاهده علائمی مبنی بر بر بروز این عارض ؛ لازم است به دکتر مژگان دادگر ، بهترین متخصص زنان در شمال تهران مراجعه کنند.

تخمدان پلی کیستیک - دکتر مژگان دادگر

عوامل زمینه ساز بروز تخمدان پلی کیستیک

علت دقیق وقوع این عارضه همچنان نامعلوم است اما شواهدی مبنی بر این که فاکتورهای ارثی و ژنتیکی در این امر دخیل هستند نیز وجود دارد.  همچنین با تشخیص به موقع و درمان زودهنگام آن می توان از ریسک بروز عوارض بلند مدت این اختلال کاست. علاوه بر آن عوامل دیگری در بروز تنبلی تخمدان دخالت دارند که عبارتند از :

بالاتر بودن سطح هورمون های مردانه ( آندروژن ها ) در بدن زنان نسبت به هورمون های زنانه : سطح بالا این هورمون ها ، مانع آزادسازی تخمک از تخمدان ها شده و منجر به بی نظمی در سیکل قاعدگی می گردند. تخمک گذاری نامنظم موجب می شود کیسه های کوچکی که از مایع پر شده اند درون تخمدان ها شکل بگیرند.

مقاومت به انسولین : بالا رفتن سطح انسولین باعث می شود که تخمدان ها آندروژن ها را تولید و آزاد کنند. باز هم در این شرایط بالا رفتن سطح هورمون مردانه فرایند تخمک گذاری را مختل ساخته و باعث وقوع سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود. کسانی که اضافه وزن غیر طبیعی دارند ، به میزان بیشتری در معرض عارضه مقاومت به انسولین قرار می گیرند.

علائم تنبلی تخمدان چیست ؟

علائمی که بیانگر تنبلی تخمدان هستند ، عموما در اثناء اولین سیکل ماهیانه دوره بلوغ نمود می یابند ؛ البته در برخی موارد به دنبال اضافه وزن نیز ممکن است فرد در سال های پس از بلوغ با تنبلی تخمدان مواجه گردد. علائم این سندرم ، اغلب متفاوت است ؛ اما تشخیص آن معمولا با توجه به نشانه های ذیل انجام می پذیرد :

• قاعدگی های نامنظم : سیکل ماهیانه نامنظم یا طولانی مدت و یا قاعدگی هایی که فواصل زمانی زیادی داشته و تعداد دفعات شان کم است ؛ از رایج ترین علائم تنبلی تخمدان می باشند.
  • افزایش میزان اندروژن : بالا بودن میزان هورمون مردانه که می تواند موجب بروز برخی علائم از قبیل افزایش موی زائد در بدن و صورت و گاها طاسی با الگوی مردانه و آکنه شود ؛ یکی دیگر از علائم بروز تخمدان پلی کیستیک به شمار می رود.
  • رشد موهای زائد در نواحی ریش وسبیل ، زیر چانه ، وسط سینه ها ، زیرشکم ون واحی داخلی ران ها
  • ایجاد اکنه در صورت و زیر چانه و نواحی فوقانی سینه و نواحی کتف و بالای بازوها
  • بالا رفتن غیر متعارف وزن
  • تیره شدن پوست
  • ریزش و نازک شدن موهای سر

آیا ممکن است تنبلی تخمدان بدون علائم باشد ؟

بله ؛ خیلی از افراد متوجه وجود این عارضه نمی شوند تا زمانی که به طور غیر معمول اضافه وزن پیدا می کنند یا اینکه برای باردار شدن با مشکلاتی مواجه می شوند.

توضیحات دکتر مژگان دادگر ، بهترین دکتر زنان تهران در خصوص تفاوت تخمدان پلی کیستیک و کیست تخمدان

عوارض تنبلی تخمدان چیست ؟

• ناباروری
  • دیابت بارداری
  • فشار خون بارداری
  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • التهاب شدید کبد
  • دیابت نوع 2
  • وقفه تنفسی در خواب
  • سندرم متابولیک
  • افسردگی و اضطراب
  • اختلال در بلع غذا
  • سرطان آندومتریال ( سرطان آستر رحم )

لازم به ذکر است که عوارض تخمدان پلی کیستیک ، در صورت اضافه وزن ، تشدید می گردد.

تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده می شود ؟

برای تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک لازم است به یک متخصص زنان خوب در شمال تهران مراجعه فرمایید تا ایشان از طریق معاینات مربوطه نسبت به شناسایی بیماری اقدام کند. در این راستا ایشان انجام آزمایش خون و سونوگرافی را تجویز می نماید. علاوه بر آن ، دکتر زنان اقدامات تشخیصی زیر را نیز به انجام می رساند :

1. درمورد علائم نمود یافته و پیشینه پزشکی تان و سابقه وجود این عارضه در یکی از اعضای خانواده تان سوالاتی می پرسد.
  2. وزن و فشار خون شما را می گیرد.
  3. معاینات بالینی به منظور بررسی رویش موهای زائد ، ریزش مو ، آکنه پوستی و تغییر رنگ پوست انجام می دهد
  4. انجام معاینه حفره لگنی به جهت پی بردن به التهاب و ورم تخمدان ها یا رشد توده های غیر معمول در رحم
  5. آزمایش خون در راستای چک و بررسی سطح هورمون ها و گلوکز خون
  6. انجام سونوگرافی از حفره لگنی به جهت پی بردن به وجود کیست های تخمدان و ضخیم شدن غشاء رحم

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

یک دکتر زنان خوب در تهران برای اتخاذ نوع روند درمانی ، مواردی همچون علائم نمود یافته ، پیشینه پزشکی و اینکه تمایل به بارداری دارید یا خیر را در نظر می گیرد. درمان تنبلی تخمدان ، امکان دارد شامل دارو درمانی ، تغییر سبک زندگی و یا ترکیبی از هر دو باشد.

اگر فرد تمایلی به بچه دار شدن نداشته باشد ، پروسه های درمانی شامل موارد زیر می شوند :

• داروهای ضدبارداری هورمونی
  • داروهای حساس کننده انسولین یا داروهای درمان مقاومت به انسولین
  • داروهای آنتی آندروژن
  • علاوه بر موارد فوق ایجاد تغییر در نحوه تغذیه و پایین آوردن وزن می تواند در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر باشد.

اگر بیمار بخواهد در آینده بارداری را تجربه کنید ، اقدامات درمانی برای او موارد زیر را شامل می شوند :

• داروهای تحریک کننده تخمک گذاری
  • جراحی که طی آن بافتی که آندروژن ها را تولید می کند از تخمدان خارج می شود.
  • پروسه
  • IVF

به جهت اتخاذ بهترین روند درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک به مطب دکتر دادگر ، بهترین دکتر زنان تهران ، واقع در اقدسیه مراجعه کنید.

Tags: , , , , ,