درباره کیست تخمدان

منظور از کیست تخمدان ، کیسه ای مملو از مایعات بوده که درون یا بر روی سطح تخمدان ها به وجود می آید ؛ در اکثر مواقع کیست های به وجود آمده ، بدون علائم و درد بوده و به خودی خود پس از گذشت مدتی از بین می روند.

اما در برخی از مواقع نیز کیست های به وجود آمده برطرف نشده و بسیار جدی می شوند ، لازم به ذکر است که ترکیدن کیست ها می تواند بسیار خطرناک باشد ، به همین علت بانوان باید به طور مداوم تحت آزمایشاتی هم چون سونوگرافی و غیره قرار گرفته تا از سلامت خود اطمینان یابند.

دکتر مژگان دادگر ، متخصص زنان زایمان شمال تهران و از بهترین پزشکان جراح و متخصص زنان تهران می باشند ؛ خانم هایی که با هر یک از اختلالات دستگاه تناسلی اعم از کيست تخمدان مواجه هستند می توانند جهت درمان بهینه به ایشان مراجعه فرمایند.

تخمدان چیست ؟

بانوان دو تخمدان در دو سمت رحم خود دارند که اندازه و شکل آن ها شبیه به یک بادام می باشد ؛ تخمک ها ، درون تخمدان ها رشد کرده و بالغ می شوند و در طی سالیانی که بانوان قادر به باروری هستند ، در طی دوران قاعدگی آزاد می شوند.

علت بروز کیست تخمدان

بروز کیست های تخمدان دلایل متفاوتی دارد ، اما شایع ترین علت آن عدم تخمک گذاری می باشد ؛ در اکثر مواقع فولیکولی که سبب ایجاد تخمک می شود ، در چهاردهمین روز در طی سیکل ماهیانه بیمار پاره شده و سبب آزاد شدن تخمک می شود ، حال در صورتی که این اتفاق در فرد رخ ندهد یا اینکه پس از آزاد شدن تخمک ، کیسه به جای حل شدن مجددا بسته شده و با خون و سایر مایعات پر شود ، کيست تخمدان به وجود می آید.

علائم ابتلا به کیست تخمدان

همانطور که گفته شد در برخی از مواقع کیست های تخمدان هیچ گونه علائمی ندارند ، اما لازم به ذکر است بروز علائمی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، می تواند به علت تشکیل کيست تخمدان باشد :

• بروز تغییرات در سیکل قاعدگی
  • بروز ورم و فشار در نواحی زیر شکم
  • احساس درد در ناحیه زیر شکم ، کمر ، پا
  • حساس شدن سینه ها

پیشگیری از ابتلا به کیست تخمدان

هیچ روشی جهت جلوگیری از ابتلا به کيست تخمدان وجود ندارد ، اما توجه به تغییرات دوران قاعدگی و انجام آزمایشاتی هم چون سونوگرافی و غیره می تواند به تشخیص زود هنگام آن کمک کند.

انواع کيست تخمدان

کيست تخمدان به انواع مختلفی تقسیم می شود ، که در ذیل به آن ها اشاره شده است :

1. کیست های فانکشنال
  2. کیست های پاتولوژیک
  3. کیست های فانکشنال ، خود به دو نوع کیست های فولیکولی و کیست های لوتئال تقسیم می شوند.

لازم به ذکر است که کیست های پاتولوژیک ، را می توان به دو نوع کیست های درموئید و کیست آندومتریوما و غیره تقسیم کرد.

جراحی کیست تخمدان

در برخی موارد ، درمان قطعی کیست تخمدان مستلزم انجام جراحی می باشد.

عمل جراحی کيست تخمدان ، به برداشت کیست یا برداشت یک یا دو تخمدان می انجامد و غالبا به روش لاپاراسکوپی انجام می شود.

درمان کیست تخمدان

به طور کلی کیست های تخمدان عملکردی و هموراژیک ؛ اغلب به خودی خود مرتفع می گردند ؛ اما چنانچه اندازه کیست ، بزرگ باشد ؛ نه تنها برطرف نخواهد شد ، بلکه از آن جا که ممکن است به مرور زمان رشد کرده و سبب ایجاد درد و ناراحتی گردد ، درمان آن ضرورت خواهد یافت.

لازم به ذکر است برخی کیست ها طی 2 الی 3 سیکل قاعدگی ، تداوم می یابند ؛ یا در مواردی پس از یائسگی اتفاق می افتند.

این نوع از کیست ها می توانند مبیّن بیماری جدی تری باشند ، در چنین مواردی ممکن است نیاز به نمونه برداری از کیست ، الزام یابد ؛ لذا جهت بررسی بیشتر آن ها باید لاپاراسکوپی بر روی بیمار انجام گیرد.

صحبت های دکتر دادگر جراح و متخصص زنان تهران درباره کیست های تخمدان

روش های درمان کیست تخمدان

درد ناشی از کيست تخمدان ، بسته به وضعیت بیمار از طریق یکی از روش های زیر قابل درمان می باشد :

بعضی از انواع کیست وجود دارند که با مصرف داروهای مسکن و داروهای ضدالتهاب غیراستوئیدی بهبود می یابند.

لازم به ذکر است اگرچه متدهای هورمونی ضدبارداری می توانند از رشد کیست های جدید ممانعت به عمل آورند ؛ اما نمی توانند روش درمانی مناسبی برای کیست هایی که در حال حاضر وجود دارند محسوب شوند.

آیا درمان کیست تخمدان در دختر مجرد امکان پذیر است ؟

بله ، کیست های تخمدان ، معمولا در دختران باکره علائمی به همراه ندارند ؛ برخی از این کیست ها کوچک بوده و با گذشت زمان و تقریبا پس از 6 ماه برطرف می شوند ؛ اما در مقابل ، برخی دیگر از آن ها دارای اندازه ای بزرگ بوده و به عبارتی پایدار هستند ؛ یعنی گذشت زمان سبب ناپدید شدن آن ها نخواهد شد که بسته به نوع و اندازه آن ، با یکی از روش های فوق قابل درمان خواهند بود.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed here.