کیست تخمدان

منظور از کیست تخمدان ، کیسه ای مملو از مایعات بوده که درون یا بر روی سطح تخمدان ها به وجود می آید ؛ در اکثر مواقع کیست های به وجود آمده ، بدون علائم و درد بوده و به خودی خود پس از گذشت مدتی از بین می روند.

اما در برخی از مواقع نیز کیست های به وجود آمده برطرف نشده و بسیار جدی می شوند ، لازم به ذکر است که ترکیدن کیست ها می تواند بسیار خطرناک باشد ، به همین علت بانوان باید به طور مداوم تحت آزمایشاتی هم چون سونوگرافی و غیره قرار گرفته تا از سلامت خود اطمینان یابند.

تخمدان چیست ؟

بانوان دو تخمدان در دو سمت رحم خود دارند که اندازه و شکل آن ها شبیه به یک بادام می باشد ؛ تخمک ها ، درون تخمدان ها رشد کرده و بالغ می شوند و در طی سالیانی که بانوان قادر به باروری هستند ، در طی دوران قاعدگی آزاد می شوند.

کیست تخمدانعلت بروز کیست تخمدان

بروز کیست های تخمدان دلایل متفاوتی دارد ، اما شایع ترین علت آن عدم تخمک گذاری می باشد ؛ در اکثر مواقع فولیکولی که سبب ایجاد تخمک می شود ، در چهاردهمین روز در طی سیکل ماهیانه بیمار پاره شده و سبب آزاد شدن تخمک می شود ، حال در صورتی که این اتفاق در فرد رخ ندهد یا اینکه پس از آزاد شدن تخمک ، کیسه به جای حل شدن مجددا بسته شده و با خون و سایر مایعات پر شود ، کيست تخمدان به وجود می آید.

علائم ابتلا به کیست تخمدان

همانطور که گفته شد در برخی از مواقع کیست های تخمدان هیچ گونه علائمی ندارند ، اما لازم به ذکر است بروز علائمی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، می تواند به علت تشکیل کيست تخمدان باشد :

• بروز تغییرات در سیکل قاعدگی
  • بروز ورم و فشار در نواحی زیر شکم
  • احساس درد در ناحیه زیر شکم ، کمر ، پا
  • حساس شدن سینه ها

پیشگیری از ابتلا به کیست تخمدان

هیچ روشی جهت جلوگیری از ابتلا به کيست تخمدان وجود ندارد ، اما توجه به تغییرات دوران قاعدگی و انجام آزمایشاتی هم چون سونوگرافی و غیره می تواند به تشخیص زود هنگام آن کمک کند.

انواع کیست تخمدان

کيست تخمدان به انواع مختلفی تقسیم می شود ، که در ذیل به آن ها اشاره شده است :

1. کیست های فانکشنال
  2. کیست های پاتولوژیک
  3. کیست های فانکشنال ، خود به دو نوع کیست های فولیکولی و کیست های لوتئال تقسیم می شوند.

لازم به ذکر است که کیست های پاتولوژیک ، را می توان به دو نوع کیست های درموئید و کیست آندومتریوما و غیره تقسیم کرد.

کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان

به طور کلی کیست های تخمدان عملکردی و هموراژیک ؛ اغلب به خودی خود مرتفع می گردند ؛ اما چنانچه اندازه کیست ، بزرگ باشد ؛ نه تنها برطرف نخواهد شد ، بلکه از آن جا که ممکن است به مرور زمان رشد کرده و سبب ایجاد درد و ناراحتی گردد ، درمان آن ضرورت خواهد یافت.

لازم به ذکر است برخی کیست ها طی 2 الی 3 سیکل قاعدگی ، تداوم می یابند ؛ یا در مواردی پس از یائسگی اتفاق می افتند.

این نوع از کیست ها می توانند مبیّن بیماری جدی تری باشند ، در چنین مواردی ممکن است نیاز به نمونه برداری از کیست ، الزام یابد ؛ لذا جهت بررسی بیشتر آن ها باید لاپاراسکوپی بر روی بیمار انجام گیرد.

دکتر مژگان دادگر ، متخصص زنان زایمان شمال تهران و از بهترین پزشکان جراح و متخصص زنان تهران می باشند ؛ خانم هایی که با هر یک از اختلالات دستگاه تناسلی اعم از کيست تخمدان مواجه هستند می توانند جهت درمان بهینه به ایشان مراجعه فرمایند.

روش های درمان کیست تخمدان

درد ناشی از کيست تخمدان ، بسته به وضعیت بیمار از طریق یکی از روش های زیر قابل درمان می باشد :

بعضی از انواع کیست وجود دارند که با مصرف داروهای مسکن و داروهای ضدالتهاب غیراستوئیدی بهبود می یابند.

لازم به ذکر است اگرچه متدهای هورمونی ضدبارداری می توانند از رشد کیست های جدید ممانعت به عمل آورند ؛ اما نمی توانند روش درمانی مناسبی برای کیست هایی که در حال حاضر وجود دارند محسوب شوند.

جراحی کیست تخمدان

در برخی موارد ، درمان قطعی کیست تخمدان مستلزم انجام جراحی می باشد.

عمل جراحی کيست تخمدان ، به برداشت کیست یا برداشت یک یا دو تخمدان می انجامد و غالبا به روش لاپاراسکوپی انجام می شود.

آیا درمان کیست تخمدان در دختر مجرد امکان پذیر است ؟

بله ، کیست های تخمدان ، معمولا در دختران باکره علائمی به همراه ندارند ؛ برخی از این کیست ها کوچک بوده و با گذشت زمان و تقریبا پس از 6 ماه برطرف می شوند ؛ اما در مقابل ، برخی دیگر از آن ها دارای اندازه ای بزرگ بوده و به عبارتی پایدار هستند ؛ یعنی گذشت زمان سبب ناپدید شدن آن ها نخواهد شد که بسته به نوع و اندازه آن ، با یکی از روش های فوق قابل درمان خواهند بود.