افسردگی در بارداری

درباره افسردگی در بارداری

افسردگی در بارداری : به طور کلی خانم های باردار با برخی تغییرات طبیعی بخصوص در خلق و خو ، در طول بارداری و پس از زایمان مواجه خواهند بود. لازم به ذکر است برخی از این علائم ، مشابه علائم افسردگی می باشد ؛ لذا تشخیص تفاوت تغییرات خلقی پس از زایمان و افسردگی پس از زایمان امری دشوار بوده و چنانچه فرد با این علائم آشنایی نداشته باشد ممکن است آن ها را با علائم افسردگی اشتباه بگیرد.

علائم افسردگی در بارداری

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان ، بسته به نوع افسردگی متفاوت است ؛ اما شایع ترین علائم آن تغییرات خلقی پس از زایمان می باشد که تنها چند روز یا چند هفته به طول می انجامد.

علل افسردگی در بارداری

تاکنون دلیل روشنی که دلالت بر افسردگی در طول دوران بارداری و پس از زایمان داشته باشد به ثبت نرسیده است ، اما یکسری پارامترها ؛ از قبیل عوامل فیزیکی ، عاطفی و همچنین سبک زندگی ؛ از جمله مواردی هستند که از آن ها می توان به عنوان عوامل موثر در ابتلا به افسردگي در بارداري و بعد از زایمان اشاره نمود.

در ادامه به بررسی اجمالی هر یک از موارد مذکور می پردازیم.

• عوامل فیزیکی : به طور کلی به دنبال بارداری و زایمان ؛ بدن ، دستخوش تغییرات فیزیکی محسوسی قرار می گیرد و این مسئله می تواند در بعضی از خانم ها ایجاد نگرانی کرده و در نتیجه به افسردگی بارداری و نیز افسردگی پس از زایمان منتج شود.
  • عوامل روحی – عاطفی : برخی خانم ها طی دوران حاملگی یا به دنبال تولد نوزاد خود ، با تغییراتی در حالات روحی و خلق و خو مواجه می شوند ؛ به طوری که مداما احساس خستگی ، افسردگی ، بی خوابی ، بی حالی و غیره دارند و غالبا این حالات را با تندی و پرخاشگری بروز می دهند.

این موضوع می تواند به دلیل سبک زندگی ، مواجهه با عوامل استرس زا قبل از بارداری ، قیاس زندگی شخص با اطرافیان خود ، وجود مشکلات مالی یا به دنبال عدم حمایت شریک عاطفی آن ها حادث گردد.

لازم به ذکر است که افسرگی ناشی از عوامل روحی ؛ می تواند بسیار خطرناک بوده و فرد را در معرض افسردگی حادّ قرار دهد.

باید توجه داشت فاکتورهایی اعم از وراثت ، نژاد ، قومیت ، سطح فرهنگ و میزان تحصیلات ؛ هرگز تاثیری بر مقوله افسردگي در بارداري و افسردگی بعد از زایمان نخواهند داشت.

افسردگی در بارداری

درمان و پیشگیری از افسردگی در بارداری

درمان و پیشگیری از افسردگي در بارداري ، به شدت افسردگی و نیازهای فردی بستگی دارد و غالبا نیازمند مشاوره با متخصص زنان می باشد.

توجه نمایید ، افسردگی بعد از زایمان در صورتی که تحت درمان قرار نگیرد ؛ می تواند در پیوند عاطفی مادر و کودک ، خلل ایجاد کرده و منجر به پیدایش علائمی ؛ مانند تاخیر در توسعه زبان ، مشکلات رفتاری و افزایش گریه در کودک شود.

خوشبختانه با اقدام به موقع جهت درمان این اختلال ، معمولا شاهد درمان آن در عرض چند ماه یا در موارد معدودی پس از یکسال خواهیم بود.

دکتر مژگان سادات دادگر متخصص زنان تهران به عنوان یکی از حاذق ترین و بهترین متخصصان زنان و زایمان این استان به شمار می روند.

شما عزیزان می توانید در راستای دریافت هر گونه خدمات درمانی و زیبایی حوزه زنان و نیز مراقبت های بارداری و به طور کلی تمامی خدمات زنان و زایمان با نهایت اطمینان به مطب سرکار خانم دکتر دادگر مراجعه بفرمایید.