ناباروری

مقصود از ناباروری ، عدم بارداری زنان علیرغم برقراری رابطه جنسی مکرر و محافظت نشده حداقل به مدت یک سال است. علت نازایی ممکن است به سبب وجود مشکل یا اختلالی در مرد، زن یا هردو باشد. با مراجعه به کلینیک دکتر مژگان دادگر ، بهترین متخصص زنان و زایمان تهران ، می توانید نسبت به درمان مشکل خود اقدام نموده و از موفقیت آمیز بودن نتیجه اطمینان داشته باشید. البته امروزه به سبب پیشرفت علم پزشکی، پروسه های درمانی بی خطر و مؤثری در زمینه نازایی ابداع شده اند. به همین منظور لازم است به متخصص زنان رجوع کنید تا وی پس از معاینه ، اقدامات لازم را به عمل آورد.

درمان ناباروی - دکتر دادگر

علل ناباروری

لازم است تمام مراحل مربوط به تخمک گذاری و لقاح به طور صحیح انجام شوند تا امر بارداری رخ دهد. برخی از علت های این عارضه از بدو تولد با فرد همراه بود و بعضی دیگر در طول زندگی نمود پیدا کرده اند.

علت نازایی در زنان

اختلالات تخمک گذاری ، عمل آزاد شدن تخمک از تخمدان را دچار مشکل می کند. همین امر ناهنجاری های هورمونی همچون سندرم تخمدان پلی کیستیک را به همراه دارد. پر کاری یا کم کاری تیروئید نیز قادر است باروری زنان را مختل سازد. نابهنجاری های مربوط به رحم یا دهانه آن که مواردی همچون پولیپ رحم یا شکل غیر طبیعی آن را شامل می شود در امر ناباروری زنان دخیل هستند. توده های غیر سرطانی دیواره رحم (فیبروئید رحم)، با مسدود کردن لوله های فالوپ یا جلوگیری از قرارگرفتن تخمک لقاح یافته در رحم، ممکن است باعث نازایی شوند. انسداد یا آسیب دیدن لوله های فالوپ، آندومتریوز، یائسگی زودرس و سرطان و روند درمانی آن نیز از عواملی هستند که احتمال عدم بارداری در زنان را افزایش می دهند.

علت ناباروری مردان

• صدمات ناشی از بیماری سرطان و روند درمانی آن نیز می تواند در تولید اسپرم مردان اختلال ایجاد کنند.
  • تولید یا عملکرد غیر طبیعی اسپرم به سبب افتادگی بیضه ها، اختلالات ژنتیکی و بیماری هایی همچون دیابت یا عفونت هایی همانند ویروس HIV یکی از دلایل ناباروری مردان است. اتساع شبکه های وریدی بیضه (واریکوسل) نیز می تواند کیفیت اسپرم را تحت تأثیر قرار دهد.
  • اختلال در حرکت و رسیدن اسپرم به تخمک به علت اختلالات جنسی همچون مشکلات نعوظی مرد و بیماری های ژنتیکی مانند فیبروز نیز عاملی است که امکان دارد موجب بروز عارضه مذکور شود. وجود ناهنجاری هایی در اندام های جنسی مثل انسداد مسیر اسپرم یا آسیب دیدن ارگان ها تناسلی نیز در این امر دخیل هستند.
  • قرار گرفتن در مکان های شیمیایی و موادی مانند سم دفع آفات و اشعه های خطرناک، استعمال بی رویه دخانیات و مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی ، ممکن است پروسه باروری را با مشکل مواجه سازد.

علائم نازایی

مشخصه اصلی این عارضه، عدم بارداری است. عموماً این عارضه علائم بارز دیگری به همراه ندارد. گاهی اوقات زنانی که به مشکل نازایی دچار هستند، ممکن است دوره قاعدگی نامنظمی داشته باشند. در برخی موارد نیز که مرد نابارور می باشد، اختلالات هورمونی در او بروز پیدا می کند.

درمان ناباروری

گزینه درمان ، توسط بهترین جراح و متخصص زنان در تهران اتخاذ می گردد و نحوه درمان به چند فاکتور بستگی دارد:

• علت
  • مدت زمان ابتلا به عارضه
  • سن فرد و شریک زندگی او
  • خواسته شخصی بیمار

برخی از علت های ناباروری درمان پذیر نیستند. بدین ترتیب زوج ها می توانند از تکنولوژی های موجود در این زمینه همچون پروسه IVF ، بهره گرفته و بچه دار شوند. البته باید در نظر داشته باشید که چنین پروسه هایی پر هزینه و زمان بر بوده و به صبوری زیادی نیازمند هستند. چرا که ممکن است برای دستیابی به نتیجه، مجبور شوید چندین بار این چرخه را انجام دهید. در صورتی که علت نازایی مردان مربوط به اختلالات جنسی یا عدم وجود اسپرم سالم باشد، بهبود سبک زندگی، مصرف داروهای تجویز شده توسط بهترین متخصص زنان و زایمان تهران ، جراحی و استحصال اسپرم می تواند در رفع عارضه مؤثر واقع شوند. جهت برطرف سازی این مسئله در زنان یک یا چندین تکنیک بکار گرفته می شود که شامل موارد زیر می باشند:

• جراحی
  • تلقیح داخل رحمی (IUI)
  • تحریک تخمک گذاری با استفاده از داروهای باروری

ناباروری - دکتر دادگر

چه زمانی لازم است جهت درمان ناباروری به متخصص زنان مراجعه کنیم ؟

زمانی می توان گفت نازایی نمود پیدا کرده است که فرد جهت بارداری به مدت نزدیک به یکسال اقدام کرده اما همچنان نتیجه نگرفته است. در این شرایط لازم است که او برای رفع این مسئله به بهترین دکتر زنان در تهران مراجعه کند. همچنین زنانی که در شرایط زیر برای باردار شدن اقدام نموده اند بایستی حتما تحت نظر دکتر باشند ؛ زیرا ریسک ناباروری در این افراد بالاتر است :

• زنانی که سن شان بیش از 40 سال می باشد
  • به بی نظمی و اختلال در قاعدگی دچار شده اند
  • افرادی که در دوران قاعدگی ، درگیر درد شدیدی می شوند.
  • کسانی که در گذشته نیز مشکل باروری داشته اند.
  • زنانی که به التهاب حفره لگنی یا اندومتریوز مبتلا می باشند.
  • در گذشته چندین دفع سقط جنین را تجربه کرده اند.
  • تحت پروسه های درمانی بیماری سرطان قرار گرفته اند.
  • بانوانی که بیش از 35 سال سن داشته و حدود 6 ماه یا بیشتر برای حاملگی اقدام کرده اند.

چگونه می توانیم از ناباروری جلوگیری کنیم ؟

بانوان برای این که به نازایی دچار نشوند می توانند راهکارهای زیر را در پیش بگیرند :

• کشیدن سیگار و هر نوع مخدر دیگری را کنار بگذارند.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی را باید متوقف کنند.
  • ترجیحا تا جایی که امکان دارد مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین را محدود سازند.
  • از نداشتن تحرک و ثابت ماندن در یک حالت برای مدت طولانی ، اجتناب کنند. بدین معنا که آنان باید حتما طی روز تحرک داشته تا به اضافه وزن دچار نگردند.

چه عواملی می توانند ریسک ناباروری را بالا ببرند ؟

همیشه یک سری عوامل هستند که به عنوان ریسک فاکتور عارضه یا بیماری شناخته می شوند ؛ بدین معنا که وجود هر یک از آن ها می تواند احتمال وقوع بیماری را برای فرد افزایش دهد. درمورد ناباروری هم باید گفت که عوامل مختلفی می توانند ریسک این عارضه را بالا ببرند که در ادامه به آن ها می پردازیم :

سن: این را بدانید که توانایی باروری بانوان ، به تدریج با افزایش سن ، کاهش یافته و به عبارتی ضعیف تر می شود. این مسئله در اواسط دهه سی سالگی نمود یافته و بعد از 37 سالگی سرعت می گیرد. علت نازایی در سنین بالا به این خاطر است که تعداد تخمک های سالم کمتری وجود دارد. همچنین با افزایش سن ممکن است فرد به بیماری هایی مبتلا شود که توانایی باروری را تحت تاثیر قرار می دهند. در مورد آقایان هم این نکته را متذکر شویم که مردان بالای 40 سال ، توانایی باروری کمتری دارند.

استعمال دخانیات: مصرف مواد مخدر مثل تنباکو ، می تواند پروسه لقاح و باروری را مختل کند و باعث ناباروری فرد شود؛ تفاوتی هم ندارد که کدامیک از زوجین به این امر می پردازد. کشیدن سیگار حتی درصد موفقیت آمیز بودن پروسه درمان نازایی را کاهش می دهد. این را هم بدانید که سقط جنین در زنانی که دخانیات مصرف می کنند ، بیشتر دیده می شود. این عامل در آقایان نیز سبب می گردد که تعداد اسپرم های سالم کاهش پیدا کند.

مصرف مشروبات الکلی: مصرف الکل در دوره تخمک گذاری و لقاح ، می تواند احتمال وقوع این امر را بالا ببرد.

اختلالات وزنی: داشتن وزن اضافی همیشه یک معضل به حساب می آید و حتی این مورد می تواند در بحث باروری و باردار شد هم تاثیر گذار باشد. زنانی که اضافه وزن بسیار زیادی دارند به میزان بیشتری در معرض ریسک ناباروری قرار می گیرند. در طرف دیگر ، کمبود وزن بیش از حد هم احتمال بارداری را برای زنان کاهش می دهد.

عارضه نازایی در خانم ها و آقایان چگونه مشخص خواهد شد؟

در صورت اقدام به پزشک به منظور درمان ناباروری ، پزشک جهت کسب اطلاعات بیشتر و تشخیص مشکل در بانوان و آقایان سوابق پزشکی زوجین را بررسی خواهد کرد و همچنین توجه به عادات روزمره افراد و انجام برخی آزمایشات را تجویز خواهد کرد. در آقایان لازم است تا بیضه ها و تولید اسپرم به طور کامل بررسی شود ، به همین منظور تست هایی همچون آنالیز مایع منی ( اسپرم ) و تست های هورمونی ، بیوپسی از بافت بیضه و موارد دیگر نیز انجام خواهد شد.  اما در بانوان بررسی سلامت تخمک ها و آزاد شدن آن ها موضوع اصلی بوده که باید مورد بررسی قرار گیرد ، زیرا تخمک با عبور از لوله های فالوپ به اسپرم رسیده تا روند باروری را آغاز کنند.  از دیگر تکنیک ها تشخیص ناباروری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

هیستروسکوپی: تشخیص نازایی با هیستروسکوپی ، تست تعیین بیماری های رحمی . در این روند دستگاهی ظریف از طریق دهانه رحم وارد رحم بانوان می شود و مشکلات موجود با استفاده از آن مورد بررسی قرار می گیرد.

لاپاراسکوپی: با استفاده از ایجاد یک برش بسیار کوچک در زیر ناف و با وارد کردن دستگاه به منظور بررسی لوله فالوپ ، تخمدان و رحم انجام می شود. با استفاده از این پروسه می توان اسکار ، انسداد و ناهنجاری های موجود در نواحی مختلف را تشخیص داد.

چه زمانی به صورت قطعی می توان گفت که زوجین نابارور هستند؟

در صورتی که بانوان طی 6 الی 12 ماه بدون پیش گیری از بارداری تلاش کنند و بارداری رخ ندهد با ناباروری مواجه هستند ، البته بهتر است بدانید که این بازه زمانی موقت بوده و در بانوان بالای 35 سال بعد از گذشت 6 ماه می باشد.

درمان ناباروری در زنان با دارو های گیاهی

یکی از سوالات پرتکرار در زمینه نازایی این است که برای درمان نازایی چه بخوریم ؟ در پاسخ به این سوال می توانیم بگویم که بهترین راه شروع یک رژیم غذایی سالم و متنوع می باشد چرا که با مصرف آن سطح هورمون های بدن متعادل خواهد شد و در نتیجه اختلالات تخمک گذاری و غیره نیز به مرور بهبود پیدا خواهند کرد. البته باید به این مورد اشاره داشت که مصرف دارو هایی گیاهی تاثیر بسیار کمی خواهند داشت اما با این وجود بهتر است پیش از شروع مصرف هم علت ناباروری خود را بدانید و هم با پزشک خود برای استفاده مشورت کنید. چرا که مصرف سر خورد هر نوع دارویی حتی دارو های گیاهی که از نظر بیشتر افراد بی عارضه هستند ، می تواند مشکل ساز باشد. از جمله دارو هایی گیاهی که می توانید به صورت دمنوش برای درمان نازایی خود مصرف کنید می توان به برگ تمشک قرمز ، برگ گزنه ، گیاه قاصدک ، شبدر قرمز ، گیاه ماکا و غیره اشاره کرد.

با مصرف چربی های سالم ، میوه و سبزیجات بیشتر ، غلات کامل و سبوس دار ، پروتئین کافی و قند کمتر بدن خود را سالم نگه دارید و از یک متخصص زنان و نازایی مجرب و متبحر برای درمان کمک بگیرد.

درمان مشکلات ناباروری در زنان با طب سنتی

از نظر بسیاری از مردم ، طب سنتی در درمان بسیاری از مشکلات بهتر است از طب پزشکی است. از نظر طب سنتی علاوه بر اینکه باید تغذیه و سبک زندگی تغییر پیدا کند ، باید سوء مزاج نیز درمان پیدا کند تا مشکلات باروری در زنان رفع شده و بهبود پیدا کند. معمولا برای حل این نوع مسائل متخصصان طب سنتی مصرف روزانه جنسینگ هندی ، پودر دانه انار ، دارچین ، خرما ، ریشه درخت بانیان ، سرکه سیب ، روغن زیتون و رازیانه را برای درمان ناباروری تمامی افراد با مزاج های مختلف پیشنهاد می دهند.