آتروفی واژن: علائم، تشخیص و درمان

بعد از دوره یائسگی در خانم ها، به دلیل کاهش هورمون استروژن، تغییراتی در ساختار و عملکرد واژن ایجاد می شود. رطوبت و ضخامت موکوس محافظت کننده واژن کاهش پیدا می کند و این موضوع، باعث کاهش لغزندگی و تغییراتی در واژن می شود. آتروفی واژن علت تمام این مشکلات است. علائم آتروفی واژن، تأثیرات نامطلوبی روی روحیه شخص و رابطه جنسی او دارد.

تغییرات واژن بعد از یائسگی شامل موارد زیر است:

کاهش کلاژن
نازک شدن دیواره واژن
کاهش خاصیت ارتجاعی واژن
کاهش جریان خون واژن

دیواره واژن بعد از زایمان
انقباض عضلات واژن در هنگام زایمان، باعث کشیدگی و باز شدن دیواره واژن می شود. این موضوع روی قدرت عضلات واژن تأثیر منفی دارد. واژنی که دارای خاصیت ارتجاعی کافی نباشد (واژن گشاد)، لذت جنسی هر دو طرف را هنگام برقراری رابطه جنسی کاهش می دهد. بعضی از خانم ها بعد از زایمان از مشکلاتی مانند درد هنگام رابطه جنسی، بی اختیاری ادرار یا حتی مشکلات اجابت مزاج رنج می برند. برخی از خانم ها نیز بعد از زایمان قادر نیستند تامپون را به خوبی در واژن نگه دارند و هنگام رابطه جنسی، صدای حرکت هوا در داخل واژن آن ها ایجاد می شود.

تنگ کردن واژن بعد از زایمان
تنگی واژن و سفت شدن عضلات، نه تنها باعث افزایش قدرت انقباض واژن می شود و لذت جنسی را بالا می برد، بلکه مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار را نیز برطرف می کند. راه های مختلفی برای تنگ کردن واژن وجود دارد؛ مانند تمرین کگل. مؤثرترین راه تنگ کردن واژن استفاده از لیزر است. لیزردرمانی واژن عضلات واژن را تقویت می کند و خاصیت ارتجاعی واژن را به آن باز می گرداند.

تشخیص آتروفی واژن
خانم هایی که علائم ذکر شده در بالا را دارند، به احتمال زیاد از آتروفی واژن رنج می برند. بهتر است این خانم ها به متخصص زنان مراجعه کنند تا به صورت تخصصی درمان شوند. علائم آتروفی واژن را نیز مانند سایر بیماری (مثل عفونت واژینال) باید جدی گرفت و درمان کرد.

درمان آتروفی واژن
جوانسازی واژن با لیزر، بسیاری از مشکلات را درمان می کند. درمان بی اختیاری ادرار (نشت ادرار بعد از عطسه یا سرفه)، درمان گشادی واژن، درمان مشکلات عملکردی واژن، کاهش قطر واژن و بهبود تحریک پذیری در هنگام رابطه جنسی از فواید لیزردرمانی واژن است. لیزر زیبایی واژن از نوع اربیوم، بدون ایجاد عوارض و آسیب رساندن به واژن، تمام علائم آتروفی واژن را درمان می کند.

منابع