بارداری مولار چیست ؟

عارضه نادر بارداری مولار که به آن خال هیداتیک نیز گفته می شود ، زمانی است که تخمک بارور شده غیرطبیعی در رحم رشد می کند.

در این بارداری ، سلول هایی که باید به جفت تبدیل شوند خیلی زود رشد می کنند و فضایی که در آن جنین به طور طبیعی رشد می کند را اشغال می کنند.

خال هیداتیک ” توده سلول های پر از مایع می باشد ؛ لازم به ذکر است که تقریبا از هر 1000 بارداری ، یک مورد بارداری مـولار است.

انواع بارداری مولار

دو نوع بارداری مـولار وجود دارد ، بارداری مـولار کامل و ناقص.

• بارداری مـولار کامل : در بارداری مـولار کامل ، بافت جفت غیرطبیعی و متورم است و کیست های پر از مایع تشکیل می دهد.

در این نوع از بارداری مـولار ، هیچ تشکیل بافتی از جنین وجود ندارد. تخمک خالی توسط یک یا دو اسپرم بارور می شود و تمام مؤلفه های ژنتیکی از پدر است. به طوری که کروموزوم مادر از بین می رود یا غیرفعال شده و کروموزوم پدر کپی می شود.

• بارداری مـولار ناقص : در حاملگی مـولار ناقص ، ممکن است بافت جفت طبیعی همراه با بافت جفت غیرطبیعی وجود داشته باشد. جنین نیز تشکیل می شود ، اما زنده نمی ماند و در اوایل بارداری سقط می شود.

در این نوع از بارداری مـولار ، کروموزوم مادر باقی می ماند اما پدر دو مجموعه کروموزوم فراهم می کند ؛ در نتیجه ، جنین 69 کروموزوم دارد.

این اتفاق ، بیشتر هنگامی رخ می دهد که دو اسپرم تخمک را بارور می کنند و بنابراین یک نسخه اضافی از ژنتیک پدر ایجاد می شود.

دلایل بارداری مولار

این اتفاق گاهی اوقات به دلیل اختلاط در ژنتیک اتفاق می افتد.

بیشتر زنان ، صدها هزار تخم حمل می کنند. بعضی تخم ها ممکن است به درستی شکل نگیرند ؛ در چنین مواردی ، معمولا تخم ها جذب بدن می شوند و از کار می افتند.

اما هر چند وقت یکبار ، تخمک ناقص ( خالی ) توسط اسپرم بارور شده و در نهایت با ژن های پدر مواجه می شود ، اما ژن های مادر وجود ندارد.

این حالت ، می تواند منجر به بارداری مـولار شود.

یک اسپرم ناقص ( یا بیش از یک اسپرم ) ممکن است تخمک خوبی را بارور کند ؛ این امر همچنین می تواند باعث ایجاد خال هیداتیکبارداری مـولار ) شود.

علائم بارداری مولار

بارداری مـولار ، ابتدا کاملا یک بارداری طبیعی به نظر می رسد ، اما اکثر بارداری های مولار علائم و نشانه های خاص و متفاوت از بارداری طبیعی را نشان می دهند ؛ از جمله خونریزی قهوه ای تیره تا قرمز روشن در سه ماهه اول حاملگی ؛ که این احتمال در بارداری مـولار کامل بیشتر است و ممکن است دارای کیست خوشه ای ( لخته بافت ) باشد.

ضمنا ناگفته نماند که حالت تهوع و استفراغ شدید ، فشار یا درد لگن نیز از دیگر علائم متداول بارداری مـولار به شمار می روند.

لازم به ذکر است که هورمون بارداری توسط جفت ساخته می شود که حالت تهوع و استفراغ ایجاد می کند.

در بارداری مـولار ، ممکن است بافت جفت بیش از حد طبیعی باشد. سطح بالاتر این هورمون ممکن است منجر به حالت تهوع و استفراغ شدیدتری نسبت به بارداری طبیعی می شود.

بافت های حاملگی مولار به خصوص در سه ماهه دوم بارداری ، سریعتر از حد معمول رشد می کنند. ( رشد سریع ، می تواند باعث فشار و درد در لگن شود. )

پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است علاوه بر علائم فوق ؛ علائم دیگری مانند کم خونی ، فشار خون بالا ( آهن کم ) ، پره اکلامپسی ، کیست تخمدان ، پرکاری تیروئید را نیز بیابد.

تشخیص بارداری مولار

گاهی با انجام سونوگرافی در 8 تا 14 هفتگی ، بارداری مولار تشخیص داده می شود. جهت احراز وجود این نوع از بارداری ، عموما پزشک آزمایش خون و اسکن را نیز تجویز می کند.

سونوگرافی لگن ، معمولا یک بافت خوشه ای از عروق خونی و بافت را نشان می دهد.

پزشک ؛ ممکن است برای تأیید تشخیص خود ، تصویربرداری ام ار آی و سی تی اسکن را توصیه نماید.

توجه داشته باشید که مقادیر بالای هورمون بارداری در خون ، ممکن است نشانه بارداری مولار باشد ؛ البته رخی از حاملگی های مولار ممکن است هورمون را افزایش ندهند.

باید اشاره داشت که هورمون بارداری بالا ، می تواند ناشی از سایر انواع استاندارد حاملگی باشد ؛ مانند بارداری دوقلویی.

به عبارت دیگر ، پزشک فقط بر اساس سطح هورمون بارداری مولار را تشخیص نمی دهد و باید سایر عوامل را نیز بررسی نماید.

گزینه های درمانی بارداری مـولار

بارداری مـولار ، نمی تواند به بارداری طبیعی و سالم تبدیل شود ؛ لذا برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از آن ، باید نسبت به درمان حاملگی مولار اقدام گردد.

از جمله روش های درمان بارداری مـولار می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

• اتساع و کورتاژ : پزشک ، با گشاد كردن دهانه رحم و خلا پزشکی برای از بین بردن بافت مضر ؛ حاملگی مولار را برطرف می كند.
  • داروهای شیمی درمانی : اگر بارداری مـولار ، به دلیل پتانسیل سرطان ، در گروه پرخطر قرار گیرد یا به هر دلیلی شما را ملزم به رعایت مراقبت های خاص نماید ، ممکن است شما را نیازمند دریافت درمان های شیمی درمانی پس از کورتاژ  کند.

لازم به ذکر است در صورتی که با گذشت زمان ، سطح هورمون بارداری پایین نیاید ؛ احتمال نیاز به دریافت درمان های شیمی درمانی بیشتر خواهد شد.

• هیسترکتومی : هیسترکتومی یا جراحی برداشتن رحم نیز از دیگر راهکارهای درمان بارداری مـولار می باشد ؛ اما درمان متداول این عارضه محسوب نمی شود و عموما در مواردی که فرد در آینده تصمیم به بارداری نداشته باشد پیشنهاد می گردد.

مراقبت های بعد از درمان بارداری مـولار

پس از درمان بارداری مـولار ، به آزمایش خون و نظارت بیشتری نیاز خواهید داشت.

بسیار مهم است که هیچ بافت مولی در رحم باقی نمانده باشد.

در موارد نادر ، بافت مولار می تواند دوباره رشد کرده و منجر به برخی از انواع سرطان ها شود ؛ لذا فرد باید تا یکسال پس از درمان ، تحت نظر پزشک بوده و سطح هورمون بارداری را بررسی و اسکن کند.

در آخر باید اشاره داشت که به علت تست بتا ( HCG ) ، بیمار تا یکسال نباید مجددا باردار شود.

Tags: , , , , , , ,