درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی امکان پذیر است ؟

درمان زگیل تناسلی : زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) بروز می یابد و هم خانم ها و هم آقایان در معرض ابتلا به آن قرار دارند ؛ البته خانم ها نسبت به آقایان در مقابل عوارض این بیماری آسیب پذیرتر خواهند بود.

زگیل تناسلی درمان پذیر است ولی برای درمان آن باید عفونت زمینه ای نیز درمان گردد ، زیرا در غیر این صورت امکان بازگشت مجدد آن وجود دارد.

به بانوان عزیز توصیه می شود که به منظور درمان این بیماری به جراح و متخصص زنان مراجعه فرمایند و پروسه درمان را تحت نظر ایشان آغاز کنند.

دکتر مژگان سادات دادگر بهترین متخصص زنان در تهران ، از برترین جراحان و متخصصان زنان می باشند که شما عزیزان می توانید در راستای کسب بهینه ترین خدمات درمانی زنان ؛ از جمله درمان زگیل تناسلی ، بارداری و زایمان و کلیه اعمال زیبایی زنان به مطب ایشان مراجعه نمایید.

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی بافتی نرم است که در دستگاه تناسلی ظاهر می گردد و می تواند ایجاد درد ، ناراحتی و خارش نماید.

توجه داشته باشید که زگیل تناسلی در واقع ناشی از برخی گونه های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV می باشد.

لازم به ذکر است مردان و زنانی که فعالیت جنسی زیادی دارند ، در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی نسبت به سایرین آسیب پذیرتر هستند.

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر نمودیم ، عفونت HPV برای خانم ها خطرناک تر است ، چرا که برخی از انواع HPV می توانند به دیسپلازی گردن رحم و سرطان رحم در زنان بیانجامند.

علائم زگیل تناسلی :

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی ؛ از جمله رابطه جنسی دهانی ، واژن و مقعد انتقال می یابد و ممکن است تا چند هفته یا حتی چند ماه پس از انتقال عفونت ، فرد با زگیل تناسلی مواجه نگردد.

باید توجه داشت که زگیل های تناسلی ممکن است در برخی افراد به وضوح قابل رویت نباشند ؛ به طوری که امکان دارد بسیار کوچک بوده و رنگ آن مشابه رنگ پوست یا کمی تیره تر باشد.

در مورد شکل ظاهری زگیل های تناسلی ، باید گفت که در مواردی ممکن است سطحی صاف داشته و در پاره ای موارد ممکن است قسمت بالای آن شبیه به گل کلم بوده و دارای برجستگی هایی باشد.

همچنین زگیل های تناسلی ممکن است در برخی افراد ، به صورت خوشه ای پدیدار گردند و در عده ای تنها یک زگیل تناسلی مشاهده شود.

به طور کلی زگیل تناسلی ؛ حتی اگر قابل دیدن نباشد می تواند علائم ذیل را به همراه داشته باشد :

• ترشحات واژن
  • خارش و سوزش
  • خونریزی

البته چنانچه این زگیل ها گسترش یافته یا بزرگ شده باشند ، می توانند منجر به وضعیتی دردناک تر شده و ناراحتی بیشتری ایجاد کنند.

نواحی پیدایش زگیل تناسلی در مردان :

• آلت تناسلی
  • کشاله ران
  • داخل یا اطراف مقعد

درمان زگیل تناسلی

نواحی پیدایش زگیل تناسلی در زنان :

• داخل یا خارج از واژن
  • داخل یا خارج از مقعد
  • روی دهانه رحم

لازم به ذکر است زگیل های تناسلی در افرادی که تماس جنسی دهانی با فرد مبتلا به ویروس HPV داشته اند ؛ ممکن است بر روی لب ، دهان ، زبان یا گلو ظاهر گردند.

روش های درمان زگیل تناسلی :

به طور کلی گروهی از زگیل های تناسلی قابل مشاهده ، غالبا به مرور زمان از بین می روند ؛ اما همانطور که پیشتر گفتیم در صورت عدم درمان عفونت زمینه ای ، مجددا باز خواهند گشت و در نتیجه فرد ممکن است چند مرتبه در طول زندگی خود با این زگیل ها مواجه گردد.

از آن جا که زگیل های تناسلی حتی در صورت عدم وجود زگیل قابل مشاهده ؛ به راحتی و از طریق تماس با پوست ، قابل انتقال به دیگران هستند.

از این رو جهت پیشگیری از انتقال ویروس به دیگران ، می بایست این ویروس و علائم آن مدیریت شود.

حال آن که افراد مبتلا به بیماری زگیل تناسلی ، در راستای رفع یا به حداقل رساندن علائم این بیماری همواره به دنبال راهی می باشند تا زگیل تناسلی را درمان کنند.

در برخی موارد زگیل های تناسلی از طریق دارودرمانی و تجویز داروهای زگیل موضعی قابل درمان می باشند.

توجه داشته باشید ، در صورتی که دارودرمانی در درمان زگیل های دستگاه تناسلی موثر واقع نگردد ؛ ممکن است برای برداشتن آن ها یکی از روش های زیر مورد استفاده قرار گیرد :

• جراحی جزئی
  • درمان با لیزر