فیبروم رحمی

فیبروم رحمی چیست ؟

منظور از فیبروم رحمی یا فیبروئید رحمی ؛ شایع ترین توده های خوش خیم و غیر سرطانی می باشند که در فضای رحم رشد می یابند و بسیاری از بانوان آن را تجربه کرده اند.

لازم به ذکر است که فیبروم های رحمی می توانند در فضاهای مختلف رحم رشد کرده و سایزی متفاوت داشته باشند.

اگرچه فیبروم های رحمی ، خطری برای سلامت فرد محسوب نمی شوند اما تشخیص زودهنگام آن ها می تواند در راستای پیشگیری از برداشتن رحم یا در اصطلاح هیسترکتومی بسیار موثر واقع گردد.

فیبروم رحمی

علائم فیبروم رحمی

به طور کلی این توده ها با یکسری علائم خود را نشان خواهند داد که عبارتند از :

• نفخ و بزرگ شدن شکم
  • احساس تکرر ادرار
  • احساس خستگی و کسالت
  • درد در حین مقاربت جنسی
  • سنگینی و احساس پری و فشار در لگن
  • پریودهای بسیار شدید و گاهی نامنظم
  • گاهی اوقات سختی در دفع ادرار و مدفوع

درمان فیبروم رحمی

باید توجه داشت که درمان فيبروم رحمي بر اساس پارامترهایی اعم از سن ، وضعیت سلامتی فرد ، تعداد فرزندان ( داشتن یا نداشتن فرزند ) و نیز سایز فیبروم در هر فردی متفاوت می باشد.

یکی از شایع ترین سوالاتی که از سوی بیماران در رابطه با درمان فيبروم رحمي مطرح است ؛ این است که آیا فیبروم با دارو قابل درمان است یا خیر ؟

دکتر مژگان سادات دادگر متخصص زنان زایمان شمال تهران در این خصوص چنین عنوان داشتند :

اگرچه درمان قطعی فیبروم ، جراحی می باشد ؛ اما به طور کلی هر نوع فیبرومی نیاز به انجام جراحی نخواهد داشت و بسته به شرایط بیمار ممکن است اصلا نیاز به درمان خاصی وجود نداشته باشد.

در مواردی که بیمار در دوران قاعدگی با درد یا خونریزی شدید مواجه است ، پزشک می تواند برای بیمار دارو تجویز نموده و او را تحت نظر داشته باشد.

در موارد خاصی که بیمار ملزم به انجام جراحی باشد ، پزشک متخصص زنان باید با بیمار مشورت نموده و بیمار را در جریان این امر قرار دهد.