فیبروم رحمی چیست ؟

منظور از فیبروم رحمی یا فیبروئید رحمی ؛ شایع ترین توده های خوش خیم و غیر سرطانی می باشند که در فضای رحم رشد می یابند و بسیاری از بانوان آن را تجربه کرده اند. ( جراح و متخصص زنان )

لازم به ذکر است که فیبروم های رحمی می توانند در فضاهای مختلف رحم رشد کرده و سایزی متفاوت داشته باشند.

اگرچه فيبروم های رحمی ، خطری برای سلامت فرد محسوب نمی شوند اما تشخیص زودهنگام آن ها می تواند در راستای پیشگیری از برداشتن رحم یا در اصطلاح هیسترکتومی بسیار موثر واقع گردد.

علل ایجاد فيبروم رحمی

هنوز علت دقیق و اصلی ایجاد فيبروم رحمي ، مشخص نیست ؛ اما می توان گفت فيبروم های رحمی به دنبال رشد بیش از حد سلول های عضلانی رحم و تحت تاثیر تولید استروژن زیاد ، پدید می آیند.

فیبروم رحمی

لازم به ذکر است که برخی عوامل ، منجر به تشدید احتمال ابتلا به عارضه فيبروم رحمي می شوند و فرد را در معرض مواجهه با آن قرار می دهند ؛ این عوامل عبارتند از :

• سابقه خانوادگی
  • نژاد
  • اضافه وزن و چاقی

تشخیص فيبروم رحمی

پزشک متخصص زنان ، برای تشخیص فیبروم رحمی از چه راهکارهایی استفاده می نماید ؟

به طور کلی ، متخصص زنان در صورتی که مشکوک به وجود فيبروم رحمي شود ، به منظور محرز نمودن وجود آن ؛ انجام سونوگرافی و ام آر آی را درخواست می نماید.

انواع فيبروم های رحمی

فيبروم های رحمی دارای انواع مختلفی می باشند ؛ که در ادامه به معرفی آن ها و شرح توضیحاتی مختصر پیرامون هر یک پرداخته ایم.

1. فيبروم رحمي داخلی ( اینترامورال ) : این نوع از فيبروم های رحمی ، در دیواره عضلانی رحم ایجاد می شوند و کشیدگی و بزرگ شدن رحم را به دنبال دارند.
  2. فیبروم ساب سروز : فيبروم های رحمی ساب سروز ، غالبا در فضای بیرون رحم به وجود می آیند ( البته به آن چسبیده اند ) ؛ این نوع از فيبروم ها گاها سبب بزرگ تر به نظر رسیدن یک سمت رحم می شوند.
  3. فیبروم ساب موکوز : این فيبروم ها در بخش داخلی حفره رحم پدید آمده و اغلب سبب بروز دردهای شدید قاعدگی و خونریزی های شدید می شوند.
  4. فیبروم پدانکوله : فيبروم های رحمی پدانکوله ، در حقیقت مشابه فيبروم های ساب سروز می باشند ، با این تفاوت که دارای قاعده ای باریک و دراز یا اصطلاحا پدانکوله هستند.

علائم فيبروم رحمی

به طور کلی این توده ها با یکسری علائم خود را نشان خواهند داد که عبارتند از :

• نفخ و بزرگ شدن شکم
  • احساس تکرر ادرار
  • احساس خستگی و کسالت
  • درد در حین مقاربت جنسی
  • سنگینی و احساس پری و فشار در لگن
  • پریودهای بسیار شدید و گاهی نامنظم
  • گاهی اوقات سختی در دفع ادرار و مدفوع

درمان فيبروم رحمی

باید توجه داشت که درمان فيبروم رحمي بر اساس پارامترهایی اعم از سن ، وضعیت سلامتی فرد ، تعداد فرزندان ( داشتن یا نداشتن فرزند ) و نیز سایز فیبروم در هر فردی متفاوت می باشد.

یکی از شایع ترین سوالاتی که از سوی بیماران در رابطه با درمان فيبروم رحمي مطرح است ؛ این است که آیا فیبروم با دارو قابل درمان است یا خیر ؟

در ویدئوی ذیل می توانید ، صحبت های دکتر دادگر بهترین متخصص زنان شمال تهران را درباره فیبروم های رحمی ملاحظه بفرمایید.

دکتر مژگان سادات دادگر متخصص زنان زایمان شمال تهران در این خصوص چنین عنوان داشتند :

اگرچه درمان قطعی فیبروم ، جراحی می باشد ؛ اما به طور کلی هر نوع فیبرومی نیاز به انجام جراحی نخواهد داشت و بسته به شرایط بیمار ممکن است اصلا نیاز به درمان خاصی وجود نداشته باشد.

در مواردی که بیمار در دوران قاعدگی با درد یا خونریزی شدید مواجه است ، پزشک می تواند برای بیمار دارو تجویز نموده و او را تحت نظر داشته باشد.

در موارد خاصی که بیمار ملزم به انجام جراحی باشد ، پزشک متخصص زنان باید با بیمار مشورت نموده و بیمار را در جریان این امر قرار دهد.

Tags: , , , , , , , ,