درباره سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس ، نوعی سرطان است که از سلول های بافت مخاطی دهانه رحم شروع می شود. دهانه رحم یا سرویکس ؛ در واقع یک استوانه تو خالی است که قسمت تحتانی رحم را به واژن متصل می کند. ( جراح و متخصص زنان )

شایع ترین علامت سرطان دهانه رحم ، خونریزی غیرطبیعی واژن است که می تواند در حین یا بعد از رابطه جنسی ، در بین دوره های قاعدگی ، طی سیکل ماهیانه یا در دوران یائسگی حادث گردد.

لازم به ذکر است که عمدتا سرطان های دهانه رحم ، در دوره یائسگی رخ می دهند.

علل ایجاد کننده سرطان دهانه رحـم

به طور کلی سرطان دهانه رحـم ، توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) بروز می کند و شایع ترین بیماری منتقله مقاربتی ( STD ) به شمار می رود.

سرطان دهانه رحم

توجه داشته باشید که بیش از 200 نوع HPV وجود دارد که اکثر آن ها مضر نیستند و خود به خود از بین می روند ، اما حداقل 12 نوع HPV وجود دارد که می توانند منجر به سرطان ؛ از جمله سرطان دهانه رحـم شوند که از آن ها تحت عنوان انواع پر خطر HPV یاد می شود.

در این جا باید اشاره داشت ، چنانچه متوجه شدید که آلوده به یکی از انواع پر خطر HPV هستید ، به این معنی نیست که سرطان دارید ؛ بلکه در حقیقت این بدین معناست شما مبتلا به نوعی از HPV هستید که ممکن است در آینده منجر به سرطان شود.

به همین دلیل درمان زود هنگام ویروس HPV بسیار مهم است ؛ چرا که با درمان به موقع ، از سرطانی شدن آن پیشگیری به عمل خواهد آمد.

توجه داشته باشید ویروس HPV ، تنها عامل زمینه ساز برای بروز سرطان دهانه رحـم نبوده و می تواند سایر سرطان ها ؛ از جمله سرطان دستگاه تناسلی ، سرطان واژن ، سرطان آلت تناسلی مردان ، سرطان مقعد ، سرطان راست روده و سرطان حنجره را نیز در زنان و مردان ایجاد کند.

سایر علل زمینه ساز ابتلا به سرطـان دهانه رحـم

لازم به ذکر است علاوه بر HPV ، موارد دیگری نیز وجود دارند که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحـم را افزایش می دهند که در ذیل به آن ها اشاره شده است :

• سابقه شخصی دیسپلازی دهانه رحم ، واژن یا ناحیه تناسلی
  • سابقه خانوادگی سرطان دهانه رحـم
  • عفونت های دیگر مانند کلامیدیا
  • مشکلات سیستم ایمنی مانند HIV / AIDS که مبارزه با عفونت هایی مانند HPV را دشوار می کنند.
  • سن نیز از دیگر عواملی می باشد که می تواند احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحـم را تشدید نماید ؛ میانگین سنی که سرطان دهانه رحـم تشخیص داده می شود 48 سالگی است و به ندرت در افراد زیر 20 سال دیده می شود.

علائم سرطـان دهانه رحـم

بسیاری از زنان مبتلا به سرطان دهانه رحـم ، نمی دانند که به این بیماری دچار هستند ؛ زیرا این بیماری غالبا علائمی ندارد و معمولا تا مراحل آخر هیچ گونه علامتی ایجاد نمی کند.

لذا معمولا زمانی که علائم آن ظاهر می شوند ، نیز با شرایط شایع مانند قاعدگی و عفونت های دستگاه ادراری و غیره اشتباه گرفته می شوند.

از این رو در ادامه به علائم رایج سرطان دهانه رحـم اشاره داشته ایم ، تا در صورت مواجهه با هر یک از آن ها ؛ اهمال نکرده و سریعا به جراح و متخصص زنان مراجعه فرمایید.

علائم معمول سرطـان دهانه رحـم عبارتند از :

• ترشحات بدبو از واژن
  • خونریزی غیرمعمول بین دوره های قاعدگی