عفونت قارچی واژن یا برفک

اغلب بانوان گاها با عفونت قارچی واژن که به برفک واژن نیز مصطلح است و با نام های دیگری ؛ اعم از کاندیدیازیس ولوواژینال و مونیلیا نیز شناخته می شود مواجه می شوند.

تشخیص و درمان عفونت قارچی واژن ، در حیطه تخصص متخصص زنان و زایمان می باشد.

دکتر دادگر از بهترین پزشکان در حوزه زنان و زایمان در استان تهران می باشند ، خانم های محترمی که با هر گونه بیماری زنان از جمله برفک واژن مواجه هستند در راستای درمان موثر آن می توانند به مطب خانم دکتر دادگر مراجعه فرمایند.

چه افرادی بیشتر در معرض عفونت قارچی واژن قرار دارند ؟

تقریبا سه چهارم بانوان در برهه ای زندگی خود خصوصا در دهه های 20 و 30 ، حداقل یکبار به عفونت واژینال دچار می شوند و آن را تجربه می کنند.

البته ناگفته نماند که این نوع از عفونت ، در دخترانی که هنوز عادت ماهیانه نشده اند و همچنین در زنان یائسه ؛ به مراتب بیش از دیگر بانوان بروز می کند.

عفونت قارچی واژن

لازم به ذکر است که خانم های باردار ، بانوانی که داروهای آنتی بیوتیک مصرف می کنند و زنان مبتلا به دیابت کنترل نشده نیز بیشتر از سایر خانم ها در معرض ابتلا به این عفونت قرار دارند.

همچنین خانم هایی که دچار ضعف سیستم ایمنی می باشند و به بیماری هایی نظیر ایدز یا ا چ آی وی مبتلا هستند یا تحت درمان شیمی درمانی قرار دارند ؛ مستعد ابتلا به عفونت قارچی واژن خواهند بود زیرا بدن آن ها توانایی مبارزه با عفوتن را نداشته و نمی تواند مانع انتشار عفونت شود.

علایم عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن ( برفک واژن ) ، نوعی عفونت قارچی بسیار متداول است و با علائم ذیل همراه است :

• سوزش ادرار
  • مقاربت دردناک
  • خارش و سوزش واژن
  • ترشحات واژینال رقیق و بدون بو یا غلیظ و پنیر مانند

باید اشاره داشت که برفک واژن در موارد حادتر با علائم شدیدتری ؛ اعم از تورم واژن و نواحی اطراف آن ، ترک خوردن پوست اطراف دهانه واژن و حتی در برخی موارد نادر زخم شدن نواحی اطراف واژن همراه خواهد بود.

توجه داشته باشید اگرچه برفک واژن ، خطر جدی به دنبال ندارد ؛ اما از آن جا که می تواند سبب رویارویی با علائم مذکور و بروز ناراحتی و حتی درد شود ، در صورت مشاهده این علائم ؛ حتما باید به پزشک متخصص زنان مراجعه نموده و تحت درمان قرار گیرید.

علل بروز عفونت قارچی واژن

برفک واژن ، غالبا توسط نوعی قارچ تحت عنوان کاندیدا آلبنیکس که به صورت طبیعی در واژن زیست می کند ؛ پدید می آید.

آلبنیکس در بیشتر موارد ، علائمی ایجاد نمی کند ؛ اما در برخی موارد به برفک واژن منتج می شود.

عفونت قارچی واژن

پزشکان بر این باورند که بروز تغییر در بالانس طبیعی واژن ، زمینه ساز رشد کاندیدا شده و در نتیجه به پیدایش علائم ناشی از برفک می انجامد.

حال آن که این تغییر ممکن است شیمیایی بوده و در زمان مصرف آنتی بیوتیک ، نوسانات هورمونی یا در دوره بارداری رخ دهد.

لازم به ذکر است اضافه وزن و انجام لیزر موهای زائد در ناحیه ژنیتال نیز در برخی موارد ، موجب قارچ واژینال یا کاندیدیازیس واژن می گردد.

روش تشخیص عفونت قارچی واژن

پزشک پس از بررسی علائم و نشانه ها ، برفک واژن را تشخیص می  دهد.

پزشک ممکن است در برخی موارد برای یافتن عفونت قارچی ، نیازمند بررسی های بیشتر باشد و در نتیجه درخواست نمونه برداری از واژن صادر نماید.

روش های درمان عفونت قارچی واژن

در صورت خفیف بودن عفونت ، پزشک با تجویز داروهای ضد برفک ؛ از قبیل شیاف مهبلی ، کرم یا قرص ضد برفک ( برای یک دوره 1 الی 3 روزه ) اقدام به درمان بیماری می نماید.

و اما در صورتی که با دارودرمانی علائم بیماری ، تسکین نیافته و تشدید گردد ؛ فرد نیازمند درمان طولانی تری خواهد بود.

خانم های عزیز ، توجه داشته باشید چنانچه در دوران بارداری هستید ؛ در هنگام استفاده از شیاف باید بسیار مراقبت نمایید ، چرا که احتمال ایجاد زخم در گردن رحم وجود دارد.

روش های پیشگیری از بروز برفک واژن

اجرای توصیه های زیر به پیشگیری از بروز برفک واژن کمک می کنند :

• پوشیدن لباس های زیر ، از جنس نخ و کتان
  • شستشو و خشک کردن لباس زیر به طور مرتب