هیستروسکوپی

هیستروسکوپی روشی است که جهت بررسی داخل رحم ، مورد استفاده قرار می گیرد. البته در برخی موارد در جهت درمانی از آن استفاده می گردد. لذا این پروسه یک روش تشخیصی – درمانی تلقی می شود که باید توسط یک درکتر زنان خوب انجام پذیرد. در این زمینه می توانید به دکتر مژگان السادات دادگر ، بهترین متخصصص زنان تهران مراجعه نمایید.

هیستروسکوپی - دکتر دادگر

طی این عمل ، از یک هیستروسکوپ که در واقع نوعی تلسکوپ باریک است و در انتهای آن دوربینی با قدرت بزرگنمایی بالا وجود دارد ؛ استفاده می شود. تصاویری که از طریق این دوربین ثبت می شوند به مانیتور متصل به دستگاه ، ارسال می گردند تا بدین ترتیب بهترین دکتر زنان تهران بتواند درون رحم را مشاهده نماید. لازم به ذکر است که هیستروسکوپ از راه واژن و دهانه رحم ، به رحم بیمار منتقل می شود ، لذا در این عمل نیازی به ایجاد برش در پوست بیمار وجود ندارد.

کاربردهای هیستروسکوپی

به طور کلی از این روش می توان در موارد ذیل بهره برد :

• برای بررسی مشکلاتی از قبیل درد لگن ، خونریزی شدید ماهیانه ، خونریزی غیر معمول واژن ، خونریزی پس از یائسگی ، مشکلات بارداری و سقط های مکرر
  • جهت تشخیص بیماری هایی اعم از فیبروم و پولیپ رحم
  • برای معاینه رحم و از بین بردن رشدهای غیرطبیعی در آن
  • برای درمان فیبروم ، پولیپ ، چسبندگی داخل رحمی و غیره ؛ توجه داشته باشید که منظور از چسبندگی داخل رحمی ، در حقیقت بافت اسکار است که سبب بروز اختلال در سیکل ماهیانه شده و مانع پریود شدن می شود و همچنین منجر به کاهش باروری نیز می گردد.

عمل هیستروسکوپی

این عمل به صورت سرپایی انجام می شود ؛ بنابراین نیازی نیست که فرد جهت انجام آن در بیمارستان بستری شود. این عمل معمولا در صورت تشخیصی بودن بدون بیهوشی قابل انجام است ؛ ولی در صورت درمانی بودن ، پروسه عمل کمی طولانی تر خواهد بود لذا نیاز است که بیمار حتما یک بیهوشی سبک یا یک آرامبخش دریافت کند. به طور کلی عمل هیستروسکوپی حداکثر 30 دقیقه به طول می انجامد ، البته شایان ذکر است که این روش در صورتی که تنها جهت تشخیص و بررسی بیماری به کار رود ، حدود 5 الی 10 دقیقه طول خواهد کشید.

نحوه انجام عمل

هیستروسکوپی ، نوعی جراحی است که غالبا تحت بی حسی موضعی انجام می شود ؛ البته در برخی موارد ممکن است که تحت بیهوشی سبک نیز صورت پذیرد. طی این پروسه ، در ابتدا به وسیله برخی ابزار مخصوص ، مجرای دهانه رحم بیمار باز نگاه داشته می شود. سپس بهترین متخصص زنان و زایمان تهران ، وسیله ای به نام هیستروسكوپ كه نوعی تلسکوپ مجهز به فیبر نوری است را از طریق عبور از دهانه رحم‌ به بخش تحتانی رحم بیمار ، وارد می کند. در این مرحله توسط ابزاری مخصوص ، مایعی شفاف از قبیل گلیسین ، سرم فیزیولوژیک ، هیسكون یا گاز کربن دی اکسید را به منظور اتساع حفره رحم ؛ وارد رحم بیمار می نمایند و بدین ترتیب ذرات اضافی و خون زائد را از آن دفع می کنند. واردسازی این مایع به درون رحم ، امکان مشاهده ساختار داخلی رحم را به وضوح برای جراح فراهم می آورد و در نتیجه ، امکان تشخیص قطعی بیماری ، نمونه برداری از بخش مورد نظر و اعمال متدهای درمانی لازم بر روی بیمار را برای ایشان فراهم می آورد.

مزایای هیستروسکوپی

هیستروسکوپی در حقیقت ، نوعی عمل جراحی می باشد که انجام آن با حداقل آسیب به بدن بیمار همراه است. زیرا همانطور که اشاره شد به کمک یک ابزار بسیار کوچک با نام هیستروسکوپ و بدون ایجاد هر گونه برشی بر روی شکم بیمار از طریق دهانه واژن به بدن وی راه یافته و انجام می پذیرد. با بهره وری از این روش جراحی ، می توان به بررسی ناهنجاری های رحم ، شکل رحم و غشای داخلی آن مباردت کرده و به تشخیص و درمان هر گونه آسیب درون رحمی پرداخت. مزایای مهم این فرایند عبارتند از :

• فرد در همان روز انجام عمل ، از مرکز جراحی ترخیص می شود.
  • دوره نقاهت پس از عمل ، بسیار کوتاه بوده و فرد در بازه زمانی کوتاهی بهبود می یابد ؛ زیرا در این عمل ، زخم و شکافی در حفره شکم ایجاد نمی شود.
  • برای انجام این پروسه ، هیچ شکافی بر روی شکم بیمار ایجاد نمی شود ؛ از این رو عفونتی نیز پدید نخواهد آمد.

در چه مواردی انجام هیستروسکوپی ضرورت می یابد ؟

به طور کلی در پی هر یک از شرایط زیر انجام این عمل نیاز خواهد بود :

• غیرطبیعی بودن نتیجه تست پاپ اسمیر
  • خونریزی غیرطبیعی از رحم
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • سقط جنین مکرر
  • تشخیص علل ناباروری
  • بررسی زخم رحم ، پولیپ و فیبروئید رحم و درمان آن ها
  • برداشتن دستگاه های داخل رحمی ؛ مانند آی یو دی
  • برداشت غشای آندومتر
  • بیوپسی ( نمونه برداری از بافت )

لازم به ذکر است که در صورت حاملگی ، انجام این عمل ممنوع می باشد.

بعد از این فرایند چه اتفاقی می افتد ؟

اگرچه پیشتر اشاره داشتیم که طول فرآیند بهبودی بعد از هیستروسکوپی ، کوتاه است ؛ اما نباید از این موضوع غافل شد که ظهور برخی علائم پس از عمل امری بدیهی بوده و کاملا رایج است که عبارتند از :

• حالت تهوع مختصر
  • سرگیجه و گرفتگی
  • احساس درد در ناحیه شانه ها
  • خونریزی یا لکه بینی مختصر به مدت 24 ساعت یا بیشتر

هیستروسکوپی - دکتر دادگر

در چه مواردی استفاده از هیستروسکوپی ممنوع است ؟

چنانچه شخص با یکی از موارد زیر مواجه باشد ، انجام این عمل برای وی ممنوع خواهد بود :

• عفونت ادراری
  • عفونت دستگاه تناسلی
  • التهاب و عفونت لگن
  • سرطان سرویکس ( دهانه رحم )

آیا هیستروسکوپی دردناک است ؟

در این باره نمی توان یک نظر کلی ارائه داد ؛ چرا که آستانه تحمل در افراد مختلف ، متفاوت می باشد. به نحوی که برخی از خانم ها طی انجام این پروسه ، تنها احساس درد خفیفی دارند اما در برخی دیگر این درد شدیدتر است. نگران درد عمل نباشید ؛ زیرا در صورت احساس درد می توانید از بهترین متخصص زنان تهران بخواهید جلوی روند افزایش درد را بگیرد.

هزینه عمل

هزینه هیستروسکوپی رحم ، وابسته به پارامترهای متعددی می باشد و در هر فردی متغیر است و به طور کلی اعلام هزینه قطعی آن ، مستلزم معاینه و آنالیز دقیق بیمار می باشد.

Tags: , , , , ,